NIE (New International Encounter)

”En lenestol, en gardintrapp, et badekar, en tom billedramme og noen kostymer. Noe fra Babel, noe fra Singer, noe fra sentraleuropeisk cafestemning, noe fra 70- tallets studentteater, barbeinte utøvere fra forrige århundrets Avant garde, musikk fra tidenes morgen. Uløselig tragedie, og historier om menneskeheten som stadig utsettes for nye påkjenninger. NIEs teaterproduksjoner er paneuropeiske, og har samtidig dype lokale røtter. Dette er en teatermodell som det moderne Europa trenger. Et teater hvor publikumskontakten er umiddelbar, og med autentiske tema.” - Nina Vangeli. Hospodarske Noviny. CZ

”En lenestol, en gardintrapp, et badekar, en tom billedramme og noen kostymer. Noe fra Babel, noe fra Singer, noe fra sentraleuropeisk cafestemning, noe fra 70- tallets studentteater, barbeinte utøvere fra forrige århundrets Avant garde, musikk fra tidenes morgen. Uløselig tragedie, og historier om menneskeheten som stadig utsettes for nye påkjenninger. NIEs teaterproduksjoner er paneuropeiske, og har samtidig dype lokale røtter. Dette er en teatermodell som det moderne Europa trenger. Et teater hvor publikumskontakten er umiddelbar, og med autentiske tema.” - Nina Vangeli. Hospodarske Noviny. CZ

NIE (New International Encounter) ble grunnlagt i 2001, og kompaniets første tre forestillinger ble utviklet på et samfunnshus i den lille byen Mseno, nord i Tsjekkia. Med utøver fra elleve land og base i Fredrikstad, vokste kompaniet frem i en tid hvor lavprisselskaper gjorde det mulig å forflytte utøvere rundt i Europa på en økonomisk forsvarlig måte. Forestillingene Mi Lange Reise Heim, Nesten Glemt Fortid og Slutten på Alt som Var har blitt spilt over store deler av verden fra Rømskog til Edinburgh Fringe Festival, Sauda, New York, Moss, Mexico City, Sarpsborg og Seoul. Turnelisten er lang og teller i dag 35 land, og listen over priser for NIEs arbeid er nesten like lang.

Etter de første produksjonene har NIE fortsatt å utvikle forestillinger alene eller i co –produksjon med institusjoner og frie grupper fra inn- og utland. Arbeidet omfatter også stedsspesifikke produksjoner, og produksjoner for barn og unge. NIE definerer seg selv som et turnekompani, hvor forflytningen mellom land, institusjoner og rom utgjør et hovedpremiss for produksjonene. 

Les om Hans og Grete som er på turné med Riksteatret høsten 2014.

Les om Minnenes museum som gjør et gjestespill på Riksteatret i Nydalen høsten 2014.

Les mer om NIE