Heddadagene: Sidespringerne

Jo Strømgrens blikk på utroskap

Jo Strømgren står egenhendig for Norges største eksport av teater. Forestillingene hans spilles i over 50 land og mottar strålende kritikker verden over. Til daglig driver han sitt eget kompani, og er i tillegg huskoreograf ved Den Norske Opera og Ballett. Når Kilden Teater fikk lokket ham til Sørlandet, var det med tilbud om å skrive et stykke om akkurat dét han mente Kristiansand trengte aller mest. Jo Strømgren svarte med å gi oss en komedie om utroskap.

På scenen møter du våre egne skuespillere Ina Maria Brekke, Lars Emil Nielsen, Steffen Mulder og Johannes Blåsternes sammen med Ingri Enger Damon fra Jo Strømgren kompani. Alle skuespillerne spiller … seg selv! Det vil si: De spiller svært karikerte utgaver av seg selv – i situasjoner de aldri selv ville oppsøkt. Tror vi, i alle fall. I Jo Strømgrens verden deler Ina Maria, Lars Emil, Steffen og Johannes alle samme psykolog – og langt flere hemmeligheter enn de selv er klar over. Etterhvert som scenen snurrer, og lukkede dører åpnes og lukkes i vassekte fransk farsestil, blir det stadig mer krevende å være en god samlivsterapeut.

Forfatteren selv sier det slik:

– Det er mange ting vi aldri får svar på. Hvor mange tisser egentlig i svømmebassenget? Hvor mange bekjente har hemmelige sidesprang? Antallet er sannsynligvis det samme.

Det finnes mange grunner til å skrive en komedie om utroskap på Sørlandet. Her er noen av dem:

Moralsk analyse:

Dissosiativ identitetsforstyrrelse har gått fra å være en diagnose til å bli en folkesport og evnen til å sjonglere mellom ulike personligheter har for mange blitt en forutsetning for et vellykket moderne liv. Det holder ikke lenger å være den man er, man må være mange. Som en polypp deler vi oss i ulike identiteter, med håp om flere og sterkere opplevelser som andre enn oss selv. Hva som er sant eller ikke spiller mindre og mindre rolle. Psykososial turisme er dessuten billig og miljøvennlig, vel og merke hvis man klarer å holde styr på kalenderdager og møtesteder. 

Liberal analyse:

Den viktigste grunnen til at mange ikke har sidesprang er den manglende evnen til å holde kjeft. Ærlighet var en gang en dyd, men den har forduftet fra de fleste samfunnsområder. Ingen tror på politikere lenger, skattesnyteri foregår i annenhver husstand og vi kaster gjerne et batteri eller to i søpla. Dydens siste skanse er derimot den lutheranske plikten om å meddele sin partner om sidesprang, gjerne med detaljrikdom for å understreke ærligheten. Uten tanke for hvilken smerte dette medfører hos den som mottar betroelsen. Et utopisk scenario er hvor alle har svin på skogen, for å lette på smerten når det er din tur til å fortjene ærlighet.  

Medisinsk analyse:

I et samfunn hvor fysisk fostring og fintessbølger truer med å sykmelde folk med ensforminge treningsregimer er det viktig å vektlegge betydningen av seksuell aktivitet. Det som godt kan kalles naturens eget treningsprogram er ikke bare sunt for kroppen, det har også betydelig innvirkning på humør og livsgnist. Utsettelse for virus og bakterieflora har også som kjent en styrkende virkning på immunforsvaret.

Samfunnsøkonomisk analyse:

Sidesprang som fenomen gir positive effekter i et samfunnsøkonomisk regnskap. Kollektivtrafikken øker med hyppige besøk utenfor de nære nabolag, hotellnæringen nyter godt av kapastitetsutnyttelse ved økt utleie av dagrom, apotekbransjen øyner ingen øvre grense for omsettelse av enkelte produkter knyttet til underliv og kontakt mellom ulike slike. Antallet alkoholikere vil synke drastisk idet det generelle konsumet dreier fra det å drikke seg full til det å drikke seg til mot. Statskirken, hvis økonomi har en dyster framtid i møte, vil muligens også nyte godt av økende bidrag i kollekten, da i særlig grad i landets sørligste fylker. Anger og ruelse er kjente bivirkninger av utroskap. 

Hvorfor skal jeg se denne forestillingen?

Fordi mange teaterpublikummere er utro selv eller offer for utroskap. Andre mange går tafatte rundt og grubler på mulighetene mens de glor på naboens bein og prøver å hjernevaske seg selv til renhet. For de virkelig uskyldige som ikke kjenner andre veier enn den smale vil forestillingen være ekstra viktig da den gir et innblikk i den virkelige verden der ute.

--

Forestillingen spilles på Riksteatret i Nydalen som en del av teaterfestivalen Heddadagene 2018. Gjestespillet er fra Kilden teater.

Tirsdag 12. juni kl 19.00. Kjøp billett..

--

På scenen
Johannes Blåsternes, Ina Maria Brekke, Ingri Enger Damon, Steffen Mulder og Lars Emil Nielsen.

Team
Manusforfatter, Scenograf, Regissør: Jo Strømgren. Lysdesigner: Stephen Rolfe. Kostymedesigner: Bregje van Balen

Forestillingslengde: 1 time 30 minutter (ingen pause).

Produsert av Kilden Teater

Teaterfestival i Oslo: Heddadagene 2018

Fra fredag 8. til søndag 17. juni kan du se mer enn 40 teaterforestillinger på åtte ulike teatre i Oslo.

Heddadagene er en teaterfestival som samler teaterforestillinger fra hele Norge til Oslo. Festivalen avsluttes med utdeling av Heddaprisen, som er teater-Norges svar på Tony Awards. Under Heddadagene kan du fråtse i høykvalitets teaterkunst, delta på publikumsarrangementer og nyte festivallivets gleder sammen med andre som er glad i teater.

Se hele programmet for Heddadagene 2018.

På Riksteatret i Nydalen kan du oppleve fire av de 40 teaterforestillingene som gjester festivalen.

Heddadagene er åpen for alle. Håper vi sees!

Medvirkende

På scenen

Johannes Blåsternes

Skuespiller

Ina Marie Brekke

Skuespiller

Ingri Enger Damon

Skuespiller

Steffen Mulder

Skuespiller

Lars Emil Nielsen

Skuespiller

Kunstnerisk team

Jo Strømgren

Regissør, Scenograf, Manusforfatter

Stephen Rolfe

Lysdesigner

Bregje Van Balen

Kostymedesigner