-En energibombe av en forestilling, sier Mimmi Tamba, som sammen med fem andre musikalske skuespillere tar publikum med inn i Susanne Sundførs univers.
-En energibombe av en forestilling, sier Mimmi Tamba, som sammen med fem andre musikalske skuespillere tar publikum med inn i Susanne Sundførs univers.
I en tett ettersittende, sølvglinsende drakt beveger Tamba seg på scenen. Nesten som noe underjordisk. Eller? Kanskje en engel. Det er nettopp dette som er så spennende med en teaterkonsert. Du får ingen fasit. Handlingen antydes, men det er ingen replikker, bare masse god musikk, tolket på en ny, spennende måte.
Og Susanne Sundførs musikk er et fantastisk utgangspunkt for en teaterkonsert, fordi det i hennes rike, mangfoldige landskap allerede ligger så mye teater i musikken, sier Simon Revholt, som har vært musikalsk ansvarlig for forestillingen.
- Susanne Sundførs musikk er et eventyrlandskap som inviterer til en kompromissløs sjangerlek. Sundfør tør å ta seg friheter, og blander alt fra gospel og bedehus til den hardeste pop- og rockmusikken, sier Revholt.
I alt får du høre 19 av Sundførs sanger.
-Vi håper jo publikum får en opplevelse av at vi har bladd opp noen nye sider i det som er Sundførs rike musikkunivers. At de opplever at en låt plutselig kan bli noe annet fordi vi gjør det på vår måte, sier Revholt.
Mektig (...) Sundfør uten Sundfør verdt en forestilling i seg selv
Men det er selvsagt ingen forutsetning å kjenne Sundførs musikk før du går i teatret.
- Det kommer sikkert mange fans, men du trenger virkelig ikke å være Sundfør-fan fra før for å få utbytte av denne forestillingen. For musikken er så bra - også er det noe ingen har sett før. Vi lager hennes univers på scenen og det er virkelig et privilegium å få gjøre det. Jeg synes rett og slett Sundførs musikk er fantastisk. Den er så dynamisk, fra det helt såre til det pompøse, og det er jo mye teater inni der, sier Mimmi Tamba.
Med sin praktfulle stemme og skuespillertalent har hun kommet som en komet inn i norsk teaterverden, og har vært med i en rekke store oppsetninger på norske scener, som «The Book of Mormon» og Bowie-musikalen «Lazarus» på Det Norske Teatret. For den siste ble hun nominert til teaterprisen Hedda.
-Mimmi er helt fantastisk, helt suveren. Hun har fra dag én formet dette materialet, turt å leke turt og dra det lenger, men også dratt seg tilbake for å se hvordan man yter rettferdighet til musikken, sier Simon Revholt.
Med seg på scenen har Mimmi Tamba, Lars Henrik Aarnes, Ida Göransson, Marius Trøan Hansen, Fridtjof Stensæth Josefsen, Trond Peter Stamsø Munch og Marit Adeleide Andreassen. For ikke å glemme trommeslager Elisabeth Mørland Nesset, som sitter sentralt på scenen og er som en motor i forestillingen.
Marit Adeleide Andreassen kjenner nok mange mest fra roller som den selvopptatte sjefen i filmen «37 ½», fra TV-serien «Himmelblå», komiserien «Sara og Selma» eller en rekke roller på norske scener. Men det er musikken som ligger hennes hjerte nærmest, betror hun oss.
Så glad ble hun nemlig da hun fikk telefonen fra Riksteatret om å være med i «Teaterkonsert Sundfør»:
-Jeg trodde nesten ikke det var sant da jeg fikk forespørselen i sommer. Det var sånn, neimen hallo, er det noen som har skrevet brev til Gud og sagt at nå må hun der får synge ellers blir hun helt tussete. Jeg kunne tatt pause fra teatret, men ikke fra musikken eller sangen, sier Andreassen.
Hun sier at hun var en fan av Sundfør også før hun startet å jobbe med forestillingen.
-Men jeg visste ikke at hun hadde et så stort univers. Ettersom vi har arbeidet oss inn i det, har jeg skjønt for en stor komponist hun er.
Susanne Sundfør har selv ikke hatt noe med forestillingen å gjøre. Det har gitt større frihet i tolkningene, sier Revholt.
-Men jeg håper jo at om hun kommer og ser forestillingen, at hun ser at vi har behandlet stoffet med respekt. Vi vet jo godt at dette er Susanne Sundførs univers, men føler at vi eier en liten del av det, i alle fall. For oss har det blitt et spennende møte mellom det musikalske og teatralske. Og ved å sidestille det, håper jeg vi har klart å skape noe spennende, sier Simon Revholt.