RiksOpphold 2025/2026

Ti kunstnere og kompanier er tildelt plass i Riksteatrets nye ordning RiksOpphold for høsten 2025 og våren 2026.

Ti kunstnere og kompanier er tildelt plass i Riksteatrets nye ordning RiksOpphold for høsten 2025 og våren 2026.

Gjennom RiksOpphold tilbyr Riksteatret både kontorplasser (RiksKontor) og prøverom på scenen (RiksVerksted). Ordningen gir kunstnere mulighet til å fordype seg i prosjekter i en periode med ledig kapasitet. Av rundt 50 søkere er 10 prosjekter valgt ut for sesongen 2025/26. Utvelgelsen er gjort med tanke på gjennomførbarhet, variasjon og sjangerbredde – og med et ønske om å skape et mangfold av stemmer og uttrykk.

Rikskontor høst 2025

Atchy Konesh  

Atchy Konesh er utdannet manusforfatter fra Den norske filmskolen (2024). Kort tid etter endt utdanning vant han Nordic Talents' "special mention" pris for TV-serie prosjektet Jordan, samt pitcheprisen hos M:Brane for samme prosjekt. Våren 2025 ble Atchy Konesh en del av Dramatikkens Hus nye ordning, Nye dramatikere, med teaterstykket Endemiske kjærlighetshistorier, del 1. "En dedikert kontorplass kan holde orden i en ellers flytende kreativ prosess"  

Arjan Nilsen

Arjan Nilsen er skuespiller utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han har tidligere vært innom Riksteatret i flere produksjoner, senest i «Det mørke fortet - et Minecraft-eventyr» i 2024. I tillegg til sitt arbeid som skuespiller er han også dramatiker og produsent i det frie feltet, samt daglig leder i kompaniet Sagene Teaterlag. Under sitt opphold på RIKS_Kontor skal Arjan ferdigstille sitt andre teatermanus, kalt «RIPPED». 

Rudolf Terland Bjørnerem

Under mitt opphold på Riksteateret vil jeg bruke tid på å evaluere og reflektere over "=Oslospelet - Et sted å være". Stykket har siste forestilling dagen før oppholdet begynner. Videre er det prosjektet "Opprørsskolen" som blir hovedfokus, med manus- og prøvearbeid fram mot premiere i starten av oktober. Mot slutten av oppholdet vil jeg bruke tiden på etterarbeid og søknader til nye prosjekter. Jeg ser også fram til å bli kjent med nye kollegaer og til faglig utveksling og nye inntrykk. 

«Opprørsskolen» er en interaktiv forestilling av, med og for ungdommer, og handler om den videregående skolen Forsøksgym, som eksisterte fra 1967-2004. Stykket tar utgangspunkt i ungdommene som startet skolen og skolens kamp for å overleve. Stykket skal settes opp av ti elever ved forskjellige videregående skoler i Oslo og omegn. Kunstnerisk ansvarlige er Rudolf Terland Bjørnerem og Sara Wist Tangenes.

Et sted å være er en feiring av =Oslos 20års-jubileum med et spektakulært utendørs spel i Vaterlandsparken, der byens rushistorie blir fortalt av mange av dem som er og har vært en del av den. Både på og bak scenen står en blanding av =Oslo-selgere, =Kaffe-baristaer, scenekunstnere og mange andre med en tilknytning til Oslos rushistorie. Spelet er produsert av Stiftelsen Erlik. Manus, musikk, scenografi, kostyme osv. er utviklet av folk med lang erfaring fra norsk scenekunst – og av folk med lang erfaring fra Oslos gater. For mer info se: https://www.erlik.no/spel/

https://www.rudolftb.no

Nelly Winterhalder (høst 2025 og vår 2026)

er dramatiker, dramaturg, regissør og oversetter, og arbeider både i det frie scenekunstfeltet og ved institusjonsteatre – nasjonalt og internasjonalt. Hun har en mastergrad i scenetekst fra Teaterhøgskolen i Oslo, samt en mastergrad i litteraturvitenskap og skuespillerutdanning fra München.

Siden 2019 har hun produsert egne forestillinger i Norge og Tyskland gjennom kunstnerkollektivet ANN SAM BELL. Hennes scenetekster for barn og voksne har blitt vist i blant annet Sveits, Finland, Italia og Nicaragua. Mer informasjon: www.nellywinterhalder.com

Riksverksted høst 2025

Lille Scene – uke 42–44 (2025)

Ylva Owren (produsent/scenograf) og Tuva Hennum (regissør/dramatiker/utøver) med film- og teaterkompaniet Normaliteten

 

Dette prosjektet skal utvikle en tverrkunstnerisk pentalogi om fattigdom - fem teaterstykker om familien. Residens- ansvarlig Emnet Gaim.

“En pentalogi om fattigdom - fem teaterstykker om familien” er et omfattende verk av film- og teaterkompaniet Normaliteten. Kompaniet er ledet av Tuva Hennum som skriver, regisserer, designer kostymer og scenografi og spiller i stykkene, og Ylva Owren som har det scenografiske hovedansvaret.

Pentalogien består av fem hele teaterstykker om fattigdom og arvesynd for kvinner i alderen 42-49 år, den syvende syvårssyklus. Forestillingene er teaterritualer som tar et oppgjør med den nåværende familien i et forsøk på å forstå samspillet som rår, og hvordan negative dynamikker kan brytes. Hvert stykke utvikles som frittstående forestillinger, med en familierelasjon, et grunnelement og et sorgstadie som tematisk omdreiningspunkt. Første kapittel, “Allayah”, fokuserte på ild, sinne og stemorrollen, og ble produsert som Hennums MAprosjekt ved KHiO i 2023. Andre kapittel, som fokuserte på vann, aksept og fraværet av en far hadde sin første visning høsten 2024 under navnet “Mitt pedofile eventyr”. Nå utvikler Normaliteten det tredje kapittelet om luft, fornektelse og selvet i samarbeid med Figurteatret i Nordland, hvor forestillingen har premiere 27. mars 2026.

I scenerommet fungerer publikum, utøvere, figurer og scenografi som fysiske brikker i et større teatermaskineri, eller sorgmaskineri, eller familiemaskineri. På samme vis som vi ikke kan velge familien vi fødes inn i, inkluderes publikum i en familiekonstellasjon de ikke selv har valgt. Med ubehaget som veiviser og trigger, forsøker vi sammen å bearbeide den kollektive smerten og kroppenes individuelle minner fra å være del av en familie.

Kunstnerisk team

Regissør, manusforfatter, utøver, scenograf og kostymedesigner - Tuva Hennum, Scenograf, kostymedesigner og produsent - Ylva Owren, Lysdesigner - Nemanja Čađo.  Ensemble: Henriette Blakstad, Hannah Karine Giske, Thomas Hildebrand, Edy Poppy, Maiken Rye, Viktoria Winge og Kjærsti Øverbø, Snekker - Lucien Skånseng, Scenografi assistenter - Vega Drake og Nuri Hoffman

Hos Riksteatret skal vi i høst utarbeide, utprøve og spisse stykkets scenografi og dets fysiske og auditive samspill med utøverne. Verkstedet tar form som en forprøve, midtveis mellom forprosjekt og prøveforløp, der vi fortløpende kan prototype og teste ut ideer vi finner på veien, samtidig som vi har tid til å forankre erfaringene i regi, scenografi og musikk før vi reiser til Figurteatret for full prøveperiode på nyåret.

Verkstedet ledes av Hennum og Owren som er tilstede alle dager. I løpet av ukene inviterer vi vekselsvis ulike fagfunksjoner og utøvere fra ensemblet inn i et lekerom der vi sammen kan utforske scenografiens potensial som medspillende figur, maskineri og instrument.

 

Store Scene – uke 46–47 (2025)

Inés Belli (koreograf/danser), Aurora Passero (tekstilkunstner/scenograf) og Elisabeth Kjeldahl Nilsson (lysdesigner)

 

Prosjektet skal utforske romlighet, bevegelse, komposisjon og lys til en ny produksjon. Residens-ansvarlig Grethe Henden.

Prosjektet er et møte mellom Inés Belli og Aurora Passero sine kunstnerskap i henholdsvis koreografi og tekstilkunst. Gjennom ulike virkemidler som lys, romlig komposisjon og berøring ønsker vi å teste ulike måter for hvordan Aurora sine tekstilarbeid kan gestalte ulike stemninger, tablåer og landskap, og hvordan de kan brukes som koreografisk materiale. Vi søker etter måter å skape endringer i tid, tekstur, form og farge, samt jobbe videre med motsetninger som transparens/ fortetning, tekstur/ flathet, organisk/ syntetisk, subtile/ monumentale. Vi håper å videreutvikle dette utforskningen til en hybrid-forestilling som kan vises både som sceneforestilling og i galleriformat.

Riksverksted vår 2026

Lille Scene uke 10-11 (2026)

Henriette G. Kihle (figurteaterkunstner/Kattas Teater) - sammen med syv kunstnere

Prosjektet skal arbeide med figur- og skyggeteater for en internasjonal samarbeidsproduksjon. Residens-ansvarlig Grethe Henden.

Kattas Figurteater planlegger å bruke sitt opphold på Riksteateret til å starte prøvene på forestillingen "Tidevann". Forestillingen er basert på kunstboka "Tidevann" av Tuva Synnevåg og skal iscenesettes som skyggeteater. Tuva Synnevåg er figurdesigner, Henriette G. Kihle er regissør, Mila Laine er komponist, Thale Kvam Olsen er scenograf, Fabrizio Montecchi er veileder i skyggeteater og Nora Svalheim, Herman Lepsøe Ohrvik og Ingrid Alice Kolnes Aas er figurspillere. Den første uka på Riksteateret vil brukes til prøver med figurspillerne hvor figurer og skjermer skal prøves ut. Den andre uka vil gå til å justere figurer og scenografi.

 

Store Scene uke 12-13:

Ibrahim Fazlic (skuespiller / dramatiker / performancekunstner)

Ibrahim vil arbeide med et audiovisuelt requiem som en del av et større tverrfaglig scenekunstprosjekt med blant annet Amund Ulvestad (komponist/musiker/fotograf), Martinus Sujikerbuijk (digital kunstner/ingeniør), Anette Rõde Hagnell (musiker/skuespiller) og Saila Hyttinen (dramaturg /skuespiller) med flere. Residens-ansvarlig Emnet Gaim.

REQUIEM av Ibrahim Fazlic er en plattform for undersøkelse av teaterrommets innebygde litturgi. En utforskning av scenetekst som beveger seg langs teaterrommets konvensjoner og legges til grunn for teatrale konsepter som forløses i midlertidige samfunn for publikum og utøvere å bebo.

I 2026 skal dramatiker Ibrahim Fazlic samskrive med teateret gjennom fire kunstfaglige og mellommenneskelige laboratorier. Hver av disse vil kulminere i enkeltverk som presenteres hos ulike hus i Norge. Det første verket i plattformen, som bevertes av Riksteateret under ordningen Riksverksted, er Deus ex machina - DEAD THEATER. Et teaterstykke hvor teaterets ikke-levende medspillere tar sin plass som scenens eneste utøvere. Et menneskeløst teater, det døde teateret.

De andre tre laboratoriene har fått arbeidstitlene DEAD DINNER, PREPARING THE CORPSE og ETERNAL SLEEP. Disse fire vil til slutt kulminere i Requiem, et tolv timer langt immersivt dødsrituale.

Co-produsenter og venues: Black Box Teater, Festspillene i Nord-Norge, Tou Scene, Bergen Dramatikkfestival, Rosendal Teater.

Ibrahim Fazlic mottar Statens flerårige Kunstnerskaps-støtte

Rikskontor vår 2026

Roza Moshtaghi

Roza er en kunstner og koreograf fra Teheran, bosatt i Oslo. Hun beveger seg i scenekunstens landskap som koreograf, danser og utøver. Arbeidene hennes undersøker de gåtefulle fortellingene om begjær som oppstår i møte med – eller som svar på – systemer og strukturer. Det hverdagslige, eller kanskje det vi har tvunget inn i formen av det hverdagslige, er Rozas lekeplass. Der leter hun etter muligheter til å ane «det skjulte», ved å grave i det hverdagslige som et stille landskap fullt a hemmeligheter. I sitt kommende prosjekt utforsker hun dukker og figurteater. Roza Moshtaghi mottar Statens flerårige Kunstnerskaps-støtte.

Linda Gathu

Linda planlegger å fortsette arbeidet med teksten Fireburn som er del 2 av triologien som altså begynner med SUKKER (urpremiere på Det Norske Teatret i oktober). Utover våren skal Linda også arbeide med LAKS! som er et manus under utvikling gjennom Riksteatrets RiksPitch-23, og et samarbeidsprosjekt med Ingrid Askvik. I tillegg skal hun skrive ferdig en enakter for Den Unge Scene.