Om ODE og koreografene

Siden starten i 1994 har Oslo Danse Ensemble arbeidet med over nitti dansekunstnere, trettifem koreografer og skapt femti nye verk! At jazzdans har relevans som scenisk uttrykk har ODE bevist gjennom kompaniets 20 år. Nå ser de fremover og fokuserer videre på samtidskoreografen i møtet med ODE sine dansere.

Siden starten i 1994 har Oslo Danse Ensemble arbeidet med over nitti dansekunstnere, trettifem koreografer og skapt femti nye verk! At jazzdans har relevans som scenisk uttrykk har ODE bevist gjennom kompaniets 20 år. Nå ser de fremover og fokuserer videre på samtidskoreografen i møtet med ODE sine dansere.

Dette er utgangspunktet for en fysisk utforskning hvor jazzdansens kvaliteter møter den enkelte samtidskoreograf sin særegenhet. ODEs utvikling og suksess gjennom de siste 20 årene kan ikke knyttes til en enkelt koreograf eller en spesifikk sjanger. Kompaniet kjennetegnes av mange ulike uttrykk, som regel i en og samme forestilling. Variasjon i uttrykk ligger det også an til i «ODE 2016»

Toni Ferraz

Koreografien er klassisk jazzdans, i den stilen jeg elsker høyest, som en hyllest til en tid og til de som har inspirert meg aller mest, sier Ferraz. Han er Norges første og eneste professor i jazzdans.

Toni Ferraz fra Torstadskogen i Asker, og fra Trinidad, kom til Norge i -79. Han har vært med å skape dette ensemblet, i 1994, sammen med Merete Lingjærde, slik han gjorde med Carte Blanche i 1984, sammen med norsk-engelske Jennifer Day, i en låve på Høvik.

Toni er danser, koreograf og pedagog og gjør alt sammen like bra. En unik kombinasjon. Han har danset, til gispende jubel i «Chorus Line», «Chicago», «Cabaret», «West Side Story» og «My Fair Lady». Koreografert, i «So You Think You Can Dance», «Dansefeber», «Showbiz» og «Drømmerollen» i tillegg til mange oppgaver med ODE i over 20 år.

Blant alt Toni er, er han også Norges første pilates-instruktør. Han har utviklet sitt eget slynge-system for trening, sine egne treningsprinsipper og sin egen treningsfilosofi, basert på all hans erfaring fra dansens verden.

Fredrik «Benke» Rydman

Rydman er opptatt av vår individualiserte verden, hvor det meste er opp til en selv, og mange lever under et voldsomt press for å lykkes. Hva gir dette presset på å bli best, og hvilke begrensninger påfører det oss? Hvilke lengsler kan man ha i et slikt miljø, og hvordan påvirkes vi av dette?

Fredrik «Benke» Rydman er danser og koreograf. Han var en av grunnleggerne av Bounce, en av Sveriges mest populære dansekompanier, og mottaker av Svenska Dagbladets operapris 2006. I 2011 laget han en ny versjon av «Svanesjøen» – «Svansjôn Reloaded», og han har satt opp «Macbeth» på Stadsteatern og «Ildfuglen» for Gôteborgsopran våren 2015. Han gjorde også koreografien til Måns Zemerlövs vinnerbidrag til Eurovision Song Contest i år. Han har tidligere laget koreografi til «ODE2010» på Dansens Hus, og han vil også denne gangen levere en koreografi preget av kombinasjonen hiphop, jazzdans og samtidsdans.

Jo Strømgren

Strømgren er den koreografen som har samarbeidet oftest med ODE. Han er også aktuell med En Midtsommernattsdrøm ved Riksteatret våren 2016, når vi er med og markerer at det er 400 år siden Shakespeare død. Strømgren er en kunstner med stor spennvidde i sine scenekunstproduksjoner som vi er stolte av å få vise rundt i landet.

Siden 1996 har han koreografert «Nebendraus», «Stürm über Popocatepetl», «Slakt/Fièvre», «KRAAK», «KVART», «Großstadtsafari», og «Ringen» for kompaniet. Han har koreografert og turnert i over 50 land med ulike kompanier, både klassiske og moderne. Han arbeider også som dramatiker, regissør og scenograf og er kunstnerisk leder for Jo Strømgren Kompani.