Riksteatret avsluttet nylig turneen «Det mørke fortet – et Minecraft-eventyr», hvor Norsk Publikumsutvikling, NPU, også gjennomførte en publikumsundersøkelse på oppdrag fra teatret. Undersøkelsen avdekket at det blant publikum på denne turneen var flere førstegangskjøpere og menn enn bransjesnittet.
Riksteatret avsluttet nylig turneen «Det mørke fortet – et Minecraft-eventyr», hvor Norsk Publikumsutvikling, NPU, også gjennomførte en publikumsundersøkelse på oppdrag fra teatret. Undersøkelsen avdekket at det blant publikum på denne turneen var flere førstegangskjøpere og menn enn bransjesnittet.
Publikumsundersøkelsen ble gjort i samarbeid med Norsk Publikumsutvikling, NPU. Undersøkelsen viste at det blant publikummet på «Det mørke fortet» var 16% førstegangsbesøkende, mens bransjesnittet er 9%. Det var med andre ord nesten dobbelt så mange førstegangskjøpere på denne forestillingen enn det vanligvis er i teaterbransjen.
Blant mennene var det 25% førstegangsbesøkende, mot et bransjesnitt på 10%.
Blant de 66 spillestedene som fikk besøk av turneen, var en fullsatt Blå Grotte i Fredrikstad. Etter forestillingen skrev vår arrangør i Fredrikstad, Lise Marie Nilsson til oss. - Det var fantastisk å se gjenger med gutter i alderen 10 til 14 år komme på teater en maikveld. Gjerne med fedre på slep. Det skjer ikke ofte.